Praktyki zawodowe – Technik rolnik 314207
/dwa tygodnie – 80 godz. /
Klasa II
Wykonywanie prac w produkcji zwierzęcej
W pierwszy dzień praktyki uczeń powinien zapoznać się z organizacją zarządzania i strukturą produkcyjną zakładu, przepisami bhp i ppoż., wewnętrznym regulaminem zakładu pracy.
Materiał nauczania:
- Ocena stosowanych w gospodarstwie metod żywienia i warunków zapewnienia dobrostanu zwierząt.
- Ocena i organizacja pomocy przy porodzie.
- Planowanie magazynowania pasz i produktów pochodzenia zwierzęcego.
- Załadunek i transport pasz, zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego.
- Organizacja inseminacji.
- Organizacja prac związanych z żywieniem, pielęgnacją, higieną zwierząt i pomieszczeń.
- Organizacja pracy przy pozyskiwaniu surowców zwierzęcych.
Wykonywanie prac w produkcji zwierzęcej | Uszczegółowione efekty kształcenia. |
Efekty kształcenia z podstawy programowej – Uczeń: | Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi: |
Efekty kształcenia z podstawy programowej – Uczeń: | ocenić warunki żywienia i utrzymania zwierząt w gospodarstwie; |
- sprawdzić spełnienie wymagań dobrostanu zwierząt zgodnie z listą kontrolną uwzględniającą przepisy prawa; | |
organizuje prace związane z rozrodem zwierząt gospodarskich; | - ocenić ilość i jakość sprzętu służącego do pomocy przy porodzie; |
opracować zapotrzebowanie na nasienie do inseminacji; | |
- planuje i organizuje prace związane z konserwowaniem i przechowywaniem pasz; | - obliczyć objętość silosów do przechowywania pasz; |
- ocenić objętość i powierzchnię magazynową w stosunku do potrzeb wynikających z wielkości produkcji; | |
- ocenić stosowane w gospodarstwie sposoby konserwowania i przechowywania pasz; | |
- organizuje prace związane z przygotowaniem i zadawaniem pasz; | - zorganizować dostarczenie paszy do budynku inwentarskiego; |
- zaplanować zadawanie paszy i rozdzielić zadania; | |
- organizuje przechowywanie i sprzedaż produktów zwierzęcych z zachowaniem norm jakości zdrowotnej i bezpieczeństwa żywności; | - zaplanować magazynowanie produktów pochodzenia zwierzęcego; |
- zorganizować załadunek, transport produktów pochodzenia zwierzęcego w celu sprzedaży; | |
- prowadzi prace hodowlane w gospodarstwie rolnym; | - dokonać wpisów w dokumentacji hodowlanej; |
- zorganizować inseminację lub inny rodzaj krycia samic w produkcji zwierzęcej w gospodarstwie; | |
-nadzoruje realizację zadań wykonywanych w produkcji zwierzęcej; | - rozdzielić zadania związane z żywieniem, pielęgnacją zwierząt i utrzymaniem higieny pomieszczenia; |
- rozdzielić zadania związane z pozyskiwaniem surowców pochodzenia zwierzęcego; | |
- korzysta z programów komputerowych wspomagających organizację i nadzorowanie produkcji zwierzęcej. | - stosować programy komputerowe do wspomagania organizacji produkcji zwierzęcej; |
- posługiwać się programami komputerowymi w celu nadzorowania procesów technologicznych w produkcji zwierzęcej. |
Praktyki zawodowe – Technik rolnik 314207
/dwa tygodnie – 80 godz. /
Klasa III
Wykonywanie prac w produkcji roślinnej
W pierwszy dzień praktyki uczeń powinien zapoznać się z organizacją zarządzania i strukturą produkcyjną zakładu, przepisami bhp i ppoż., wewnętrznym regulaminem zakładu pracy.
Materiał nauczania:
- Użytkowanie i konserwowanie urządzeń melioracyjnych.
- Zapobieganie procesom degradacji gleb.
- Przygotowanie pola, wykonanie i ocena jakości wykonanych zabiegów uprawowych.
- Siew, pielęgnacja i zbiór roślin uprawnych.
- Organizowanie i prowadzenie prac związanych ze zwalczaniem chorób, szkodników i chwastów w roślinach uprawnych.
- Organizowanie prac na użytkach zielonych.
- Dobór maszyn i narzędzi uprawowych do wykonywanych prac polowych i na użytkach zielonych.
- Prowadzenie plantacji nasiennych.
- Organizowanie technologii uprawy roślin i produkcji pasz na użytkach zielonych zgodnie z zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej oraz Zasadami Wzajemnej Zgodności.
- Stosowanie przepisów BHP przy wykonywaniu prac w gospodarstwie rolnym.
- Przechowywanie pozyskanych produktów roślinnych.
- Organizowanie sprzedaży produktów pochodzenia roślinnego.
Wykonywanie prac w produkcji roślinnej | Uszczegółowione efekty kształcenia. |
Efekty kształcenia z podstawy programowej – Uczeń: | Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi: |
- wykonuje przeglądy techniczne urządzeń melioracyjnych oraz planuje ich konserwację i naprawę; | - dokonać wiosennego oraz jesiennego przeglądu i ocenić stan urządzeń wodno-melioracyjnych w gospodarstwie rolnym, w którym uczeń odbywa praktyki; |
- ustalić przyczyny nieprawidłowego działania systemu melioracyjnego na przykładzie rowów melioracyjnych i sieci drenarskiej w gospodarstwie rolnym w rejonie odbywania praktyk; | |
- zaplanować i wykonać prace konserwacyjne rowów melioracyjnych w okresie wiosennym i jesiennym; | |
- wykonać drobne naprawy urządzeń melioracyjnych; | |
- planuje sposoby przeciwdziałania procesom degradacji i dewastacji gleb; | - ocenić podatność gleb w gospodarstwie danego regionu na erozję wodną; |
- rozpoznać procesy powodujące degradacje i dewastacje gleb w najbliższym rejonie; | |
- zaplanować sposoby rekultywacji i zagospodarowania terenów zdewastowanych przez właściwe gospodarowanie i użytkowanie; | |
- planuje i organizuje prace związane z uprawą roli, nawożeniem i ochroną roślin uprawnych; | - zaplanować i zorganizować prace związane z uprawą roli, siewem, pielęgnacją i zbiorem wybranych roślin; |
- zaplanować i zorganizować prace związane z nawożeniem roli i roślin oraz ustalić termin, dawki i sposób nawożenia; | |
- zaplanować i zorganizować prace związane z ochroną roślin oraz dobrać metody i środki ochrony roślin w zależności od stopnia zagrożenia agrofagami; | |
- ocenić wykonanie poszczególnych zabiegów związanych z uprawą roli, nawożeniem i ochroną roślin; | |
- dobiera maszyny i narzędzia do rodzaju zabiegów uprawowych z uwzględnieniem wymagań roślin uprawnych; | - dobrać odpowiednie maszyny do wykonania poszczególnych zabiegów uprawowych w zależności od wymagań roślin i wyposażenia ośrodka odbywania praktyk; |
- dobrać właściwe maszyny i narzędzia do zabiegów uprawowych w zależności od rodzaju gleby i warunków glebowych; | |
- dobiera technologie produkcji roślin uprawnych oraz produkcji pasz na użytkach zielonych; | - dokonać analizy stosowanych w gospodarstwie technologii produkcji roślin i produkcji pasz na użytkach zielonych pod względem organizacyjnym i ekonomicznym; |
- ocenić stosowane technologie produkcji roślin oraz pasz na użytkach zielonych; | |
- zaplanować i wybrać właściwą technologię uprawy przykładowych roślin uwzględniając warunki klimatyczne i glebowe danego gospodarstwa, w którym odbywa się praktyka; | |
- zaplanować i wybrać właściwą technologię produkcji przykładowych roślin z uwzględniając rachunek ekonomiczny; | |
- prowadzi plantacje nasienne; | - uzasadnić konieczność przestrzegania podstawowych zasad obowiązujących w produkcji nasiennej; |
- przeprowadzić selekcję negatywną plantacji nasiennej roślin uprawianych w gospodarstwie w celu usunięcia obcych roślin uprawnych i chwastów trudnych do oddzielenia oraz roślin porażonych groźnych dla materiału siewnego; | |
- poprowadzić i zorganizować prace na plantacjach nasiennych roślin uprawianych w gospodarstwie, w którym odbywa się praktyka; | |
- organizuje proces produkcji roślinnej zgodnie ze Zwykłą Dobrą Praktyką Rolniczą i z Zasadami Wzajemnej Zgodności; | - zorganizować proces produkcji roślinnej przestrzegając zasad Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej dotyczącej ograniczania zanieczyszczania wód gruntowych i powierzchniowych azotanami, związkami fosforem, pozostałościami środków ochrony roślin oraz czynnikami biologicznymi; |
- dobrać właściwy płodozmian do warunków siedliskowych i ekonomiczno-organizacyjnych zgodnych z zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej; | |
- zorganizować i poprowadzić nawożenie spełniające warunki ekonomiczne, produkcyjne i środowiskowe zgodne z zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej; | |
- zorganizować i poprowadzić uprawę roli jako uprawę konserwującą z przestrzeganiem podstawowych zasad Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej; | |
- poprowadzić produkcję roślinną z uwzględnieniem ochrony zintegrowanej zgodnie z zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej; | |
- poprowadzić gospodarowanie na użytkach zielonych zgodnie z zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej; | |
- przestrzegać w organizacji procesu produkcji roślinnej na każdym etapie norm i standardów Zasad Wzajemnej Zgodności; | |
- organizuje przechowywanie i sprzedaż produktów roślinnych z zachowaniem norm jakości i bezpieczeństwa żywności. | - przygotować magazyny i inne pomieszczenia do przechowywania zgodnie z normami i wymogami dla określonych produktów pochodzenia roślinnego; |
- przygotować do sprzedaży bezpośredniej produkty wytworzone w gospodarstwie; | |
- zorganizować sprzedaż bezpośrednią produktów wytworzonych w gospodarstwie rolnym z zachowaniem norm jakości i bezpieczeństwa żywności. |
Praktyka zawodowa powinna odbywać się w najlepszych gospodarstwach rolnych, przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją rolną. Gospodarstwa te powinny być wyposażone w niezbędny sprzęt oraz prowadzić różnorodną produkcję rolniczą. Uczniowie powinni nabyć umiejętności, pod okiem opiekuna praktyk, niezbędnych do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa w sposób nowoczesny zgodny z rachunkiem ekonomicznym i pełnym poszanowaniem reguł obowiązujących w Zwykłej Dobrej praktyce Rolniczej oraz Zasad Wzajemnej Zgodności. Powinni nabywać i doskonalić umiejętności komunikacyjne związane z pracą w zespole i kierowaniem małym zespołem. W czasie praktyk należy zwrócić uwagę na punktualność, zdyscyplinowanie, odpowiedzialność, samodzielność w wykonywaniu zadań, przestrzeganie tajemnicy zawodowej oraz etykę zawodową.
Praktyki zawodowe realizowane w ciągu roku szkolnego – Technik rolnik 314207
/160 godz. /
Klasa III
Działalność gospodarcza w produkcji rolniczej
W pierwszy dzień praktyki uczeń powinien zapoznać się z organizacją zarządzania i strukturą produkcyjną zakładu, przepisami bhp i ppoż., wewnętrznym regulaminem zakładu pracy.
Materiał nauczania:
- Agencja rynku rolnego.
- Agencja restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa.
- Programy pomocowe i operacyjne.
- Instrumenty wsparcia finansowego.
Działalność gospodarcza w produkcji rolniczej | Uszczegółowione efekty kształcenia. |
---|---|
Efekty kształcenia z podstawy programowej – Uczeń: | Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi: |
- korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa; | - wskazać zadania instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa; |
- skorzystać z usług instytucji i organizacji działających na rzecz rolnictwa w celu realizacji określonych zadań w rolnictwie; | |
- korzysta ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich. | - omówić programy operacyjne dla rozwoju wsi i obszarów wiejskich; |
- scharakteryzować instrumenty wsparcia finansowego polskiego rolnictwa; | |
- analizować warunki wsparcia finansowego przykładowego gospodarstwa; | |
- sporządzić odpowiednie dokumenty, formularze i wnioski przy staraniu się o wsparcie ze środków finansowych na rozwój wsi i obszarów wiejskich. |